
Coulisse Design Centre
Coulisse is een producent van raamdecoratie. Sinds hun bestaan in 1992 zijn ze uitgegroeid tot een wereldwijde speler in hun markt. Ze hebben plannen om te verhuizen naar een nieuwe locatie met een nog te bouwen pand.
Ze zijn trouw aan hun roots in Enter. De plek waar ze altijd zullen blijven zitten. Hier gaan ze van drie panden naar 1 pand. Hoe laat je deze functies bij elkaar komen? En kun je functies beter tot z'n recht laten komen wanneer ze in 1 gebouw plaatsvinden? Kunnen we de context langs de A1 optimaal inzetten als promotor voor het bedrijf?
Een nieuwe creatieve ontmoetingsplek: Het Coulisse Design Centre!
1. Onderzoek

De huidige locaties
In het hoofdgebouw zit de afdeling Sales en de kantoren van de eigenaren. Klanten worden normaal gesproken daar ontvangen. De showroom van Coulisse zit in Dock 36. Wanneer klanten de Showroom willen zien lopen ze naar Dock 36. Als er grote groepen komen, worden deze direct in de Showroom ontvangen. De afstand tussen het hoofdkantoor en de Dock 36 is groot als je kijkt naar het ontvangen van klanten.

Nieuwe situatie
In de huidige situatie deelt Coulisse het pand met een aantal andere bedrijven. Coulisse wil naar een nieuw pand voor zichzelf. Dat gegeven met de afstand tussen het hoofdgebouw en Dock 36, plus de beperkte ruimte van het hoofdgebouw heeft geresulteerd in een ontwerp voor DOCK 36. Niet een compleet ontwerp voor het gehele pand, maar enkel de kantoren welke zichtbaar zijn aan de snelweg zijde. Een omgeving waar de klant ontvangen word en ze de producten van Coulisse kunnen ervaren. Deze zone word het Coulisse Design Centre.
2. Concept: Between the Layers

Beeldverwachting: Eerste schets atelier

Lagen kalkpapier

Concept: Between the Layers
De schets van het atelier was mijn eerste tekening voor het Design centre. Ik zag een ruimte voor me waarbij je omringt wordt door dessins en stoffen. Als proefkamer waar je tussen alle opties en stofkwaliteiten staat. Eén van m'n werkzaamheden bij Coulisse was het ontwerpen of coloreren van de dessins. Ik werkte vaak met de bronbestanden van de dessins. Kunnen we daar niet iets meer mee doen?

Onderzoek gelaagdheid
Op mijn site heb ik twee projecten staan waarbij ik de gelaagdheid zoek in kleur. Een kleurenstudie op kalkpapier en een behangreeks. In dit project heb ik de kennis gebruikt om het ruimtelijk toe te passen. In het onderzoek hierboven zie je dat ik een dessin heb losgetrokken op kleurniveau. In deze grafische prints zitten geen kleurverlopen, waardoor je ze makkelijk op verschillende lagen kunt plaatsen. Plaats deze lagen ruimtelijk in een interieur en staat letterlijk in mijn concept:
Between the Layers
Het probleem van veel dessins is dat ze ruimtelijk gezien een abstracte versie worden van het brondessin. En visueel ruimtelijk gezien komt het complete dessin nooit bij elkaar. Ik moest verder zoeken naar een ander dessin. De keuze viel op dit bloemmotief.

Keuze voor dessin
Wat maakt dit dessin zo speciaal? In het bronbestand was elke bloem compleet zichtbaar. Dat wil zeggen dat het bestand compleet in lagen was opgebouwd. En de overlapping viel niet weg als je deze uitzette, de bloem daarachter was compleet getekend. Essentieel om verschillende dessins te ontwerpen welke ruimtelijk inzetbaar zijn.
In de ruimtelijke vertaling heb ik gekozen voor drie dessins. Om een impact te creëren is het dessin opgeblazen tot een patroon welke over twee verdiepingen loopt en de gehele lengte van het pand bestrijkt. Wanneer het dessin over een meubel loopt, laat hij zich aan twee zijden zien van het meubel. Zowel het aanzicht van buiten naar binnen als van binnen naar buiten. Het maakt nu niet uit of je in het atelier staat of in een kantoor. Of dat je van buiten in het pand kijkt of er zelf in staat:
Op elke plek bevindt je je Between the Layers of Coulisse.
3. Het Ontwerp
Begane grond


Parkeergarage

Ingang parkeergarage

Trap richting hoofdingang
Parkeergarage richting de Hoofdingang
De hoofdingang van DOCK 36 zit op een gekke plek. Aan de snelwegzijde op de eerste verdieping. Er is een manier om deze hoofdingang compleet tot zijn recht te laten komen. Door een parkeergarage te creëren op de begane grond. De lange smalle constructie welke de kantoren creëren gericht op de snelweg heeft een perfecte maatvoering voor een parkeergarage. De hoofdingang wordt een stuk logischer door de parkeergarage. Een eenrichtingsweg met parkeervakken om het hele pand heen. Door de parkeergarage worden de trappen richting de hoofdingang optimaal gebruikt.
In de route naar de ingang wordt je geprikkeld doordat je allerlei dessins ziet in de semi transparante scheidingswand. In het vooraanzicht zie je dat deze twee delen een scheiding geven in gebruik. De plint is de parkeergarage, de route naar de ingang. De bloemenprint is het kantoorcomplex. Between the Layers of Coulisse.
1ste verdieping


Het atelier

Gelaagdheid dessin

Afdeling sales
Atelier & afdeling Sales
Bij binnenkomt zie je aan de linkerkant het atelier en rechterkant de afdeling Sales. Hier komt de scheiding van het hoofdkantoor en Dock 36 bij elkaar in het nieuwe ontwerp. Je wordt ontvangen en bent gelijk op de locatie waar je wil zijn. Het Atelier is de omgeving waar alle stalen liggen. Je kan hier kijken naar de verschillende stofkwaliteiten. Zonder de technische doorvoering. De Technische showroom zit boven het atelier welke met een trap in verbinding staan. Boven de afdeling Sales zitten de kantoren van de eigenaren. Deze staan ook in connectie met elkaar via een trap.
2de verdieping


Technische showroom

Kantoren eigenaren

Presentatieruimte
Technische Showroom & kantoren eigenaren
De tweede verdieping is via meerdere trappen te bereiken. Hierdoor blijf je in dezelfde ruimte. Aan de linkerkant van het gebouw in de showroom, welke het atelier en de technische showroom omvat. De rechterkant is kantoorruimte. Op de eerste verdieping de afdeling Sales en op de tweede verdieping de kantoren van de eigenaren. Aan de achterzijde van deze ruimte zit een presentatieruimte. Om klanten te ontvangen of om afsluitend na een rondleiding te zitten. De ruimte heeft een bar met een keuken.
4. Aanzicht + Doorsnedes

Aanzicht A-A

Doorsnede B-B

Doorsnede C-C

Doorsnede D-D

Doorsnede E-E

Doorsnede F-F
5. Materialisatie


